Kategori:
yahoo

Bugün shiftdelete.net'de Yahoo'nun 2. çeyrekte de zarar açıkladığı haberi vardı. 2 yıldır aralıksız zarar etmeye devam ediyormuş. Bu yılki cirosu 1.08 milyar dolar olmuş ve geçen yıla göre %5 daha az bir ciro olmuş. Forum bölümünde konuyu değerlendirmeye açmışlar, herkes Google gibi basit bir arama motoru olmadığı için, her tarafı magazin, haber vs. dolu olduğu için Google tarafından geçilip geride kaldı diyorlar. Bende olayın aslında nasıl geliştiğini kendimce ele aldım.

Öncelikle Google, başarısını sadece arama motoru olmasından önce arama algoritması sayesinde kazandı. Daha zekice düşünen, kullanıcının aslında neyi aramak istediğini anlamaya çalışan algoritması sayesinde insanlar tarafından ilk kullanımlarında benimsendi. Çünkü o zamanlar arama motorları bu kadar aktif değilken herkes tavsiye üzerine ve bilgisayar dergilerinin tanıttığı web siteleri üzerine internette dolanıyorlardı. Örneğin 1999'un Chip dergisi yeni web siteleri kısmında arama motoru olarak Google'dan bahsedince dergiyi alan herkes internette girecek pek fazla site adresi bilmediklerinden hemen orada yazan sitelere girer ve beğendikleri zaman yada başka birinin ihtiacına yarar bi site olduğu zaman hemen çevrelerindekilere bu sitelerden bahsederlerdi. Yani o zamanlar etkin arama motoru, internet arama motorları değil, sağdan soldan duyumlar ve görümlerle öğrenilen web sitelerini yayan insanlardı. İnsanlarda tam bir arama motoru mantalitesi gelişmemiş, hep tavsiyeler üzerine sitelere girlirdi. Ya Ahmet Fenerbahçe'nin web sitesini keşfetmiş, hemen çevresindeki Fenerbahçe'li olanlara o siteyi anlatır, artık herkesin Fenerbahçe için bildiği tek site odur. Bir başkasına rastlayana kadar bilemezler. Birde o zamanlar her sitede faydalı linkler çok modaydı. Herkezin sıkkullanılanları gibiydi. Zaten arabul.com, arama.com, netbul.com gibi siteler hep bu şekille piyasaya çıktılar.

Kısacası lafı çorbaya çevirmeden Yahoo o zamanlar bu hizmeti 1995'ten beri veriyordu ama işte bu siteyi bilenler ve oradan arama yapıldığını bilenler fazla değildi. İşte insanlar yavaş yavaş internetle ve ilk Google'la tanıştıklarında o gelişmiş algoritmasının keyfini görünce herkese tüm arama motoru tavsiyerleri Google yönünde oldu. O sıralarda birde Altavista vardı. Yahoo arama bazında ondan daha iyiydi ama Yahoo, ilk açıldığında da komple bir arama motoru değildi, komplike bir portaldı. Bugün mynet gibi neyse yahoo ilk açıldığında o idi, arama, magazin, haber, ekonomi, spor, mail vs. vs. her şeyi barındırıyordu. Bu kullanıcılarda biraz göz yorgunluğuna sebep oldu. Sadece arama yapmak isteyenler için http://search.yahoo.com/ adresini hizmete alsada, insanlara oraya www yerine search yazmak sanırım bir çin işgencesi gibi geldi.

Yahoo arama motoru olmadan da çok fazla popüler bir site aslında, doğru yönetilse halen bir Google, bir Facebook potansiyeli mevcut. Aslında Yahoo'nun iki bölümündeki sorunlarını çözebilse belki kendini kurtarır, aksi takdirde iflas bayrağını çekmesi kaçınılmaz. Bu bölümlerden birincisi Satın Alma, ikincisi ise ARGE bölümleri. Satın almalar yaparken çok saçma ve zamansız alımlar alıyorlar, proje bölümleri hep gereksiz sektörlerde sadece kendi zevklerini tatmin etmek için projeler oluşturup hizmete aldırıyorlar.

Mesela o yıllarda değeri sürekli yükselen, bir dünya standartı haline gelen Delicious'a 500 milyon dolar civarında bir paraya satın almışlardı. Hadi aldın, niye kendi farkını koymadın, aynen ne ise o yolda devam etti site. 5 sene ellerinde tuttular yok pahasına sattılar. Geocities'i 3.37 milyar dolar gibi, neredeyse yahoonun değerine satın aldılar. Ben böyle bir para versem birşeye, gece gündüz çalışır onu dünyanın vazgeçilmez bir hizmetine dönüştürürdüm. 8 yıl ellerinde öylesine tuttular. Hiçbir atraksyon yok. aldıklarında 10mb'den 15 mb alana çıkarttılar ve taaaaaaaa 2009'da halen 15 mb alan vardı.

Üzüldüğüm o değilde şu veriyorsun bari yap birşeyler be kardeşim, malmısın sen. Diyorlarki yok efendim web 2.0 ile wordpress, drupal, joomla çıkınca kimse geocitiesi iplemedi. Eh be kardeşim cpanelde fantastico'da bile var sen ekleyemedin mi 3-4 tane yazılımı oraya herkes geocitiesine ister wordpress kurup blog açsın, cokasininblog.geocities.com ister joomla drupal kurup portal yapsın, baktı hoşlarına gitmedi kendi kişisel tasarımını atıp standart web sitesi yapsın. Birde kendi domainini ekleme imkanı verdilermi, zamanlada kotaları 1 gbye çektilermi piyasada ne wordpress.com kalırdı nede blogspot.com. Tabi kişisel fikrim bunlar ama o sitenin suratına öyle mal mal bakmaktansa yapılırdı iyi kötü birşeyler dimi ama.

Kısacası yahoo kendi mallığı yüzünden bu hale geldi, Google moogle etkisi hikaye yani.

Birde bu Yahoo tutupta iflas ederse en çok yahoo mail ve flickr'a üzülücem. Aklıma gelmişken ufak bir hatırlatma, ya sanırım ilk 2005 yılıydı, flickr'a ücretsiz kullanıcılar 200 tane fotoğraf ekleyebiliyorlardı, 6 sene geçti şu sayıda bi değişiklik yap be kardeşim. Photobucket, picasa senin yaptığını yapamadımı diye bu afra tafran.